Home


ShoutMix chat widget

Saturday 13 August 2011

Diari Seorang Pekerja Dot Dot Dot

Assalamualaikum…

Ini adalah cerita benar yang berlaku di Planet Namek.



Untuk mengelakkan daripada menyentuh sensitiviti mana-mana pihak.
Nama bos : Mr. X
Nama pekerja : Miss. Y
Tempat kerja : Planet Namek
Jadual kerja : 5.30am-10.00am  BREAK 4 JAM  2.00pm-9.30pm
                   9.30am-9.30pm
Tugas : Buat semua kerja selagi xpatah kaki
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Syarat-syarat kerja:

-Kerja 12 jam ++ sehari dan cuti sehari seminggu

-Lewat 15 minit ganti sejam kerja

-Gaji sebulan $600 Dollar Namek

-Gaji dibayar tengah-tengah bulan. Let say awak masuk kerja 1/6/2011. Janji berhenti 9/9/2011 untuk sambung belajar. So saya akan bayar gaji awak 15 or 16/7/2011 untuk sebulan gaji. Kalau awak berhenti, awak akan rugi gaji untuk 15 hari. Awak hanya xrugi kalau janji tarikh awak nak berhenti tu awak ikut iaitu 9/9/2011 sebab saya akan bayar gaji sehingga tarikh tu.
-------------------------------------------------------------------------------------
Bos : Kalau awak setuju dengan syarat-syarat ni, esok boleh la datang kerja.
Pekerja : Ok.(dalam hati : aku blurr2 ag ni ape mamat ni ckp. Xpela kot,nak cari pengalaman keje je.1st time neyh,excited plop,hihi)
 -------------------------------------------------------------------------------------              
Miss Y pun memulakan tugasnya di planat Namek itu…

1st day keje : Aku rase skru kt kaki aku ni dah nak tercabut

2nd day keje: Huhu. Lenguhnya

3rd day keje: Tangan luka. Tangan kena air panas

4th day keje: Nak berhenti xnak berhenti nak berhenti xnak berhenti

5th day keje: Argghhhh xtahan xtahan. Penat.

6th day keje: Aku rasa macam zomba dah. Tido xcukup. Semalam balik lewat,masuk keje awal pagi

7th day keje: Aku nak kuar gi jalan-jalan. Aku nak g pantai. Aku nak gi Big Apple. Aku nak on9 lama-lama. Aku nak gayut sampai lewat malam. Aku nak lepak-lepak ngan kawan. Aku nak jumpa mak ayah aku lama-lama pun xsempat. I want my social life back!!!

8th day keje: Maaf semua. Saya nak berhenti. Tekad. Yup, gaji xkan dibayar kalau benti cmni jerk. Sia-sia kerja seminggu. Xpela, aku terpaksa redha.

9th day keje: Eh aku datang kerja?? Hasil pujukan Miss A a.k.a isterinya Mr.X. Kalau ikutkan memang xnk kerja. Okies BERTAHAN…BERTAHAN…Until dapat gaji pertama yerk!Arghhhh………..

10th day keje…11…12…13…14…15….16…17…18…..19……20…25……38.….sehinggalah….

45th day keje: Akhirnya dapat gaji hari ni. Gaji sebulan $600 dolar Namek untuk 45 hari kerja sebab nak resign awal. Xnak ikut perjanjian. So, sila calculate la. $600 / 45 hari / 12 jam kerja sehari. Hasilnya?

$1.1111 dolar Namek per hour. Is it worth?

Alhamdulillah. Syukur dalam kepenatan. Gaji pertama bukannya gembira sangat tetapi lebih kepada perasaan puas hati. Puas hati sebab xmengaku kalah pada kepenatan bekerja kt planet Namek tu. Tomorrow, say babai to planet Namek. Jangan harap dah nak keje kt sana. Serik. HAHA. By the way, I learned lots there. Thanks for “meaningful” experience.

To my buddies a.k.a planet Namek’s crew, I love you all. Tanpa anda semua yang happening, sporting, gila-gila, memang xdah nya nak fikir banyak-banyak kali nak berhenti ke x. HEHE. Keep in touch okies! J

Nota kaki :: Kerja 45 hari bayar gaji sebulan. Okies memang ikut perjanjian tapi perjanjian yang "BIJAK". Sebab apa? Kat tempat lain, xde nya sampai 15 hari xbayar gaji tu. Maximum 3 hari jerk. Xcayer? Ask your parents. Ask orang yang lebih berpengalaman bekerja. So to Mr. X, sekarang awak dah tahu kenapa xorang boleh stand lama-lama kerja kt planet Namek tu.

Renungan: Tula masa dapat kerja excited sangat. Xpk panjang ha. Haishhh…Cmni ker budak U..HIHI.

*Siapakah Miss Y itu? Jeng jeng jeng…*

No comments:

Post a Comment