Home


ShoutMix chat widget

Thursday 1 March 2012

Aku, Lori dan Roti

Assalamualaikum…
Ini adalah pengalaman manis untuk dikenang..HEHE.
Permintaan aku untuk mengikut encik penghantar roti ke kedai-kedai telah diterima untuk sehari. Aku melangkah yakin ke tempat ‘loading area’ seawal jam 4.40 PAGI sambil menunggu lori  yang bakal aku naiki. Kelibat Mr. Suresh muncul setelah 15 minit menunggu membuatkan aku tersenyum. Maklumlah, 15 minit menunggu itu aku ditemani oleh hampir 5 orang pekerja lelaki yang ‘ganteng’ dari Nepal dan beberapa orang lelaki yang tidak aku kenali yang sedang memunggah  dan memeriksa jumlah roti. Cukuplah sekadar aku memberikan senyuman tawar kepada mereka.HEHE. =.=”
Laluan penghantaran aku pada hari ini adalah di sekitar Puchong. 5.10 pagi, aku mula meninggalkan kawasan kilang bersama Mr. Suresh. Aku hanya memerhatikan Mr. Suresh membawa lori sambil bertanyakan sedikit sebanyak mengenai proses penghantaran dan ya, sedikit sebanyak proses berkenalan. Ternyata, dia xlokek berkongsi cerita dan pengalamannya dengan aku.
Oulet pertama aku ialah 7-eleven. Pekerja di sana terpinga-pinga dan tersenyum memandang aku. Maklumlah, mana pernah perempuan ikut naik lori pergi hantar roti. Aku seakan-akan dapat melihat tanda-tanda soal yang terawang-awang dari kepala mereka. Aku diperkenalkan sebagai pemandu lori yang baru. Pemandu lori yang xcukup ketinggian. Nak duduk seat lori pon terkial-kial. Tapi dia comel. Tahniah Mr. Suresh, ramai yang percaya cerita ‘kelakar’ Mr. Suresh tu.
Setelah beberapa buah kedai dilalui, nasi lemak menjadi santapan di pagi hari dan perjalanan kami diteruskan lagi. Carefour, Giant, kedai runcit, sekolah, pasar raya, pasar mini, Shell, Petronas, Esso, kedai 24 hour, semuanya aku masuk. Pendek kata, mana Mr, Suresh pergi masuk hantar roti, aku ikut. Dapatlah pengalaman masuk gudang, hantar roti (issue), ambil roti xhabis (return), guna handheld & printer, cara susun roti dan banyak lagi. Sambil tu, boleh jugak tengok gelagat dan pandangan orang bila aku kata aku ni penghantar roti baru. Oh ya, cuci mata juga adalah tugas sampingan hari ni.
Nak tahu cara buat roti? Boleh melawat ke sini..
Kira-kira 25 buah kedai selamat aku ‘lawati’ hari ni. Gembira, puas hati, dapat pengalaman baru, xbosan, xpayah menghadap komputer dan xpenat sangat. Yela, ikut orang hantar roti je. Kalaulah aku ni memangnya bekerja sebagai penghantar roti xtahulah macam mana. Aku try angkat bakul roti 2 buah pon dah senyum kelat usahkan nak angkat 4 buah tray yang dipenuhi roti sambil berjalan masuk ke dalam 25-50 buah kedai sehari. Lori pulak xaircond. Patutlah kekadang ada pemandu lori cakap penat. Ya, saya sudah faham. Bukan senang nak dapat gaji sebulan. INSAF.
Tepat jam 2 petang, aku sampai ke rumah setelah dihantar terus oleh Mr.Suresh. Aku xperlu lagi ke kilang. Aku disuruh berehat. Terima kasih Mr. Suresh. Kalu saya penat, Mr. Suresh dan yang lain mesti berganda-ganda penatnya kan. I’m having a great experience today…Kesimpulannya, saya akan lebih menghargai nilai sebiji roti… J
Nota kaki :: Mr. Suresh nak ajak aku pergi hantar roti lagi. HAHA. Sukela tu dapat assistant yang peramah, rajin dan COMEL.KEHKEHKEH.

No comments:

Post a Comment